tips

TIPS & TRICKS

Wat kan – en gaat – kapot?

Verre van ons u te willen ontmoedigen. Bedenk ook dit: aan de ergste mankementen, eens opgelost, bewaart u de beste herinneringen.
In mijn ondervinding, gekoppeld aan die van hen die er al vele tienduizenden kilometers op zitten hebben (zonder nog te spreken van alle fietsen die dagelijks in de werkplaats door mijn handen gaan), zijn de volgende defecten en breuken het meest frequent:
¨ Lekke band, versleten of beschadigde banden
¨ Gebroken spaken, gebroken, beschadigde of vervormde velgen
¨ Bagagedragers die afbreken aan de laspunten of aan de bevestigingspunten
¨ Ontregelde of versleten (remblokjes) remmen, gebroken binnenkabel, beschadigde buitenkabel
¨ Ontregelde of (na ongeluk) verbogen derailleur, gebroken binnenkabel, beschadigde buitenkabel
¨ Speling op de lagers van trapas, balhoofd, naven en pedalen
¨ Erger: verbogen of gebroken derailleurpat (aan het frame), freewheel dat doordraait (de pallen zijn stuk), stuur dat afbreekt net naast de stuurpen, de (linker)crank die het voor gezien houdt, een pedaal dat los hangt te bengelen, en andere doodleuke ervaringen…

De wielen zijn overduidelijk de onderdelen van de fiets die het meest te lijden hebben: deze moeten dan ook heel zorgvuldig gemaakt zijn. Ik beveel handgemaakte wielen aan, met stevige en betrouwbare onderdelen: goed ingevette en geregelde naven, dubbelkamervelgen, versterkte nippelgaten, versterkte inox spaken, dikke banden met antilek-laag en versterkte zijkanten, enzovoort.
De beste kopen bij de banden zijn de Continental Travel Contact en hun afgeleiden, evenals de Schwalbe Marathon XR en andere van dezelfde familie.
Wij hechten ook veel belang aan de bagagedragers, want na de wielen (bandbreuk, gebroken spaken, kapotte velgen) zijn het de bagagedragers die tijdens een reis problemen bieden: wanneer u met 30 kg bagage vertrekt op onverharde wegen, hebt u 98% kans om een bagagedrager te breken. Een weloverwogen keuze dringt zich op en daarom stellen wij u alleen de meest gereputeerde merken voor, zoals Tubus, SL, Old Man Mountain

P.S.
—–
Versleten onderdelen (remblokjes, banden, cassette, ketting…) hangen uiteraard samen met de verslonden kilometers, maar ook met het onderhoud (poetsen, type olie op de ketting…) en de manier waarop u rijdt.
Een onderdeel dat stuk gaat is meestal te wijten aan:
° Verkeerde montage of slecht aangedraaide bouten
° Slechte kwaliteit
° Product dat slecht aangepast is of te zwak voor het gebruik dat u ervan wilt maken (overgewicht berijder + bagage, hoge stijgingspercentages, agressieve of extreme rijstijl)
° Bepaalde “ultralight” producten zijn niet op hun plaats op een trekfiets

Wat de onderdelen betreft die u op reis liefst meeneemt, verwijzen we naar het hoofdstuk Paklijsten.

Trucs, slimmigheidjes en tips voor de perfecte toerfietser

Mijn ervaring heeft zich verbreed, door het contact met andere fietstoeristen (vrienden, klanten en kennissen), en door het lezen van fietsreisverslagen.
Uit elk brokje literatuur – in boekvorm of via het Internet -, kan je dingen leren.
Ik nodig u dan ook uit om in de ervaringen van anderen te delen.
Hieronder – en in de sectie “speciaal vakantie” – vindt u een keur van interessante links.
In de loop van de laatste 20 jaar is het materiaal veel veranderd en geëvolueerd: tegelijk lichter en sterker geworden, index-versnellingen, krachtiger remmen, sterkere banden, waterdichte reistassen, klikpedalen etc.
De “randonneur” uit de jaren 70 of 80 met racestuur, verchroomde bagagedrager, 650B-banden, dubbele remhendels, Mafac-remmen… is niet meer. Leve de nieuwe trekfiets voorzien van alle nieuwe technologie uit de race- en mountainbikewereld!
De “randonneurfiets” heeft nieuwe, aanlokkelijke namen gekregen : hybride, VTC, hardtail mountainbike, fitness bike etc… Nu moet u weten: fietsplezier is mogelijk met elk soort fiets ! Het komt er alleen op aan hem goed af te stellen, en vooral te letten op wat u ermee wilt doen. Hoed u voor marketingslogans en al te “revolutionaire” of “nieuwe” producten. De revolutie maakt ú, met uw benen, niet de fiets…

http://www.adventurecycling.org/ Veel over “the USA”
http://www.raph.nl Eén van NL’s grootste fietsavonturier.
http://www.utsidan.se/corax-e/ Veel over China en Azië.
http://www.op-de-fiets.nl/
http://www.cyclingtransport.com/ Reizen per fiets met de trein.

Een paar losse persoonlijke tips om:

- uw fiets goed te kiezen

* de beste fiets is die waarop u zich goed voelt – heel belangrijk!
* kies een eenvoudige, klassieke fiets, makkelijk in onderhoud en reparatie.
* hij moet overeenkomen met UW objectieven.
* let op de 3 contactpunten : pedalen, stuur, zadel.

- uw fiets goed klaar te maken

* ken uw fiets goed.
* uw positie moet comfortabel en vertrouwd zijn: verander niets op het laatste moment.
* zorg dat u iets van onderhoud en kleine reparaties weet.
* geef uw fiets een grote beurt een maand voor de reis en test alles.
– uw reis goed voor te bereiden
* hoe gaat u reizen: alleen, met twee, in groep, met onbekenden ? Een georganiseerde of geïmproviseerde reis ? Van hotel naar hotel of compleet autonoom ? Weeg dat alles goed tegen elkaar af.
* zorg dat u materieel, financieel, lichamelijk (een beetje toch…), didactisch en (vooral) psychologisch klaar bent voor de reis.

* reizen met de fiets is niet altijd een lolletje. Op elk moment kun je mechanische of gezondheidsproblemen krijgen; honger, dorst, regen, kou en hitte reizen mee, alsmede de zadelpijn; je kunt vallen, gestoken worden door insecten; je krijgt te kampen met tegenwind, bergop, druk verkeer; je windt je op over slechte en gevaarlijke wegen, ribbels en kuilen; je stort je in slecht of niet verlichte tunnels en staat bloot aan agressie en diefstal. Enzovoort. Maar dat is nu eenmaal eigen aan de reis. Als alles van een leien dakje ging, zou reizen alleen maar vervelend zijn.
* reizen met de fiets betekent dat je je eigen ritme volgt, dat je een massa dingen ontdekt waar je met een ander vervoermiddel niet bij komt; hoe heerlijk het is te kunnen stilhouden waar je wilt; hoe vrij je je voelt; hoe het elke avond een verrassing is waar je terecht komt. Je komt makkelijk in contact met mensen, je bent tevreden over jezelf, je voelt je prima in conditie.

- goed te pakken

* doe een test met bagage: zit alles stevig en stabiel, zijn de banden hard genoeg opgepompt, ga je niet slingeren door een verkeerde verdeling van het gewicht… Is wat je het eerst nodig hebt goed bereikbaar en zit het op de juiste plaats (zodat je geen last hebt van schokken, trillingen, uitlopen, brandgevaar, geurtjes…)
* oefen voor het vertrek in het pakken zodat je op de slimste manier gebruik maakt van de aanwezige ruimte, zonder teveel te moeten persen. Probeer voor alles een vaste plaats te bedenken. Houd rekening met aankopen onderweg.
* uitrusting : maak je keuze naargelang je budget, de reisduur, de vereiste kwaliteit, het aantal, het klimaat.
* tent of geen tent ? Die 3 of 4 kilo meer gewicht maken je volledig autonoom en beschermen je tegen kou, wind en regen, tegen reptielen, spinnen en (vooral) tegen muggen.
* kookvuurtje of niet ? Hangt af van de streek die je bezoekt, de gewenste autonomie, het aantal medereizigers, de weelde (en het gewicht) die je wilt dragen, en van de beschikbaarheid van (warm) eten onderweg.
* er zijn drie manieren om bagage mee te nemen : in een rugzak, op de fiets of in een aanhangwagen. Of een combinatie daarvan. Aan het adres van degenen die materiaal en schone kleren laten volgen met de post (ja ja, ze bestaan) of die een volgwagen hebben, bewaren we een passend stilzwijgen.

- je fysiek voor te bereiden

* wees vertrouwd met je fiets en je positie op de fiets.
* beklim een helling met bagage : zo zie je welke inspanning je moet kunnen leveren.
* kweek dikke dijspieren en wen aan je zadel.
* rij korte of lange afstanden, doet er niet toe, als je maar vaak rijdt.
* ga na of je de afstanden die je op reis plant in de kuiten hebt.
* fietsen is een duursport, het gaat vooral om uithoudingsvermogen. Iedereen kan een wereldreis op de fiets aan. Als je maar genoeg tijd hebt en je eigen ritme volgt.
* breng een bezoek aan de dokter en de tandarts voor je een lange reis onderneemt.

- je geestelijk voor te bereiden

* denk positief en heb (zelf)vertrouwen.
* stel je een doel.
* leef van dag tot dag en vooral: pluk de dag.
* los één probleem tegelijk op.
* ken de groep waarmee je gaat vertrekken.